A fellebbezés teljese szövege:
"A
Kúria részére
Felülvizsgálat iránti kérelem
Alulírott ............................................................................................, kérném az Nemzeti
Választási Bizottságnak az 91/2017 számú, Prof. dr. Patyi András elnök által
aláírt határozatának a felülvizsgálatát.
Indoklás:
A Nemzeti Választási Bizottság 91/2017 sz. határozata értelmében, a Váradi
Barna magánszemély civil kezdeményezése országos népszavazás kiírásáról a
következő kérdésben: “Akarja-e
Ön, hogy Magyarország a Hágai Nemzetközi Bíróságon kérje az 1947. évi XVIII
törvény által becikkelyezett párizsi békeszerződés semmissé nyilvánítását arra
hivatkozva, hogy az sérti a magyar, a székely és a ruszin népnek az 1976. évi
8. törvényerejű rendelettel becikkezett Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi
Egyezségokmánya 1. rész 1. cikk. 1. pontjában leszögezett önrendelkezési
jogát?” kérdés esetében megtagadta a a
kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ív hitelesítését.
Határozatának indoklásában a Nemzeti Választási Bizottság a következőket rögzíti:
A Kúria Kvk.II.37.185/2012/2, valamint a Knk.IV.37.335/2017/5
sz. végzéseinek indoklásában rögzítette, hogy a nemzetközi szerződés a benne
foglalt jogok és kötelezettségek összessége, következésképpen azt egységnek
kell tekinteni, valamint, hogy ebből az következik, hogy a szerződés szerinti
jogok gyakorlása csak a kötelezettségekkel egységben való rendelkezés útján
hozható összhangba az alaptörvényi követelménnyel, valamint, hogy azon túl,
hogy a nemzetközi szerződést, mint egységet kell kezelni, nem hagyható
figyelmen kívül az az alapvető tény sem, hogy a nemzetközi szerződés minden
esetben egy állam más állam vagy államok felé való kötelességvállalása, a
vállalt kötelezettségek betartása vagy az azok alól való mentesülés pedig csak
a nemzetközi jog által szabályozott módon történhet.
Ezzel az állásponttal kapcsolatosan a következőket
fogalmazom meg:
A Kúriának nincsen törvényhozó hatásköre, ezt az erre
illetékes törvényhozó mechanizmusok végzik. Ezek a mechanizmusok a következő
szöveget állapították meg, mint a Magyar Alaptörvény 8.cikk (3) bekezdés d)
pont pontos szövege:
“(3) Nem lehet országos népszavazást
tartani
d) nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségről;”
Amennyiben a törvényalkotó azt kívánta volna, hogy ne
lehessen országos népszavazást tartani bármely nemzetközi szerződésről, mint
egységes egészről, akkor ezt a megfogalmazást használta volna. Nem ezt tette,
hanem kifejezetten csak a nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségeket, azaz
egy nemzetközi szerződés alkotóelemeinek csak egy részét pontosította, mint
tiltott tárgykört országos népszavazás esetére.
Következtetés, hogy a Kúria az említett határozataiban
túllépte a hatáskörét, és egyértelműen leszögezett jogi normát próbált
értelmezéssel az eredeti értelmétől eltéríteni. A hivatkozott törvényi előírás
kizárólag a nemzetközi szerződésből
fakadó kötelezettséget tartalmazza, nem a nemzetközi szerződést, mint
egészet, így a nemzetközi szerződésből
fakadó jogok, mint a hivatkozott előírásban nem pontosított elemei egy
nemzetközi szerződésnek, igenis képezhetik országos népszavazás tárgyát.
Az 1956.évi I. törvény az Egyesült Nemzetek
Alapokmányának törvénybe iktatásáról a magyar jogrend részévé tette az Egyesült
Nemzetek Alapokmányát, mint nemzetközi szerződést.
Az Alapokmány 1945 június 26-án lépett hatályba, ahogy ez
kiderül az 1956.évi I. törvény 1. cikkéből. Következik, hogy 1947 február
10-én, a párizsi békeszerződés (továbbiakban diktátum) hatályba lépésekor már
érvényben volt és így nemzetközi jogforrásként a diktátum esetében is hatályos.
Az Alapokmánynak a Nemzetközi Bíróságot szabályozó, és a
magyar jogrendbe a fenti jogi norma, valamint az 1974 évi 18. sz törvényerejű
rendelet 2. pontja által is beiktatott rendelkezései értelmében:
36. cikk 2. pont:
“Az Alapszabályokban részes Államok
bármikor kijelenthetik, hogy ipso facto (önmagában) és külön megegyezés nélkül,
minden olyan Állammal szemben, amely ugyanazt a kötelezettséget vállalja,
kötelezőnek ismerik el a Bíróság joghatóságát minden olyan jogvitára nézve,
amelynek tárgya:
a) nemzetközi
szerződés értelmezése,
b) a nemzetközi
jog bármely kérdése,
c) olyan tény
létezésének megállapítása, amely ha valónak bizonyul, nemzetközi kötelezettség
megszegését jelenti,
d) nemzetközi
kötelezettség megszegése esetében teljesítendő jóvátétel természete vagy
terjedelme.”
Levonható a következtetés, hogy a diktátumra vonatkozó
bármely jogvita rendezése a Nemzetközi Bíróság hatásköre, ezek közül kiemelném
a c) pontot, olyan tény létezésének megállapítása, amely, ha valónak bizonyul,
nemzetközi kötelezettség megszegését jelenti. Egy ilyen tény pontosan az ENSZ
alapokmány által is pontosított önrendelkezési jog esetleges csorbulása a
magyar, székely és ruszin nép esetében.
“1.Fejezet
Célok és elvek 1.cikk 2. pont
Az Egyesült
Nemzetek célja, hogy
2.
a nemzetek között a népeket megillető
egyenjogúság és önrendelkezési jog
elvének tiszteletben tartásán alapuló baráti kapcsolatokat fejlessze és az
általános béke megerősítésére alkalmas egyéb intézkedéseket foganatosítson;”
Valamint, hogy bármely
állam joga, hogy kötelezőnek ismerje
el a Nemzetközi Bíróság hatáskörét, azaz a jogvitát a Nemzetközi Bíróságra
vigye. Magyarországnak joga van a
Nemzetközi Bírósághoz fordulni jogorvoslatért az 1947. évi párizsi
békeszerződés, azaz a diktátum ügyében, ennek a jognak az érvényesítése pedig
az Országgyűlés hatásköre.
Következik, hogy a Nemzeti Választási Bizottsághoz
hitelesítésre benyújtott országos népszavazási kezdeményezés a fent pontosított
kérdésben nem nemzetközi szerződésből fakadó
kötelezettségre vonatkozik, hanem a nemzetközi jogrend alapját képező, ma
is, és az 1947. évi párizsi békeszerződés (diktátum) aláírásának pillanatában
is hatályos ENSz Alapokmányban leszögezett, nemzetközi szerződésből fakadó jogra vonatkozik, és mint ilyen, nincs
a Magyarország Alaptörvényében leszögezett, országos népszavazás tárgyát nem
képezhető témakörök között.
A hadiállapotra vonatkozó
fejtegetések szintén erőltetett kifogások és feltételezések, ugyanis sehol
nincs egyetlen szó sem a kérdésben hadiállapot bevezetéséről, hanem az
önrendelkezési jog, valamint a jogsérelemnek nemzetközi bíróságon való
orvoslásához való jog érvényesítéséről. A
Nemzetközi Bíróság, mint az ENSz alapintézménye egyértelműen nem hozhat
hadiállapothoz vezető döntést, hanem csakis olyant, amelyik jogszerű
megoldásokkal feloldja a jogsértő állapotot.
Sajnálatos, hogy a Nemzeti
Választási bizottság olyan szubjektív elemzést is megenged magának, mint a
magyar állampolgároknak a nemzetközi jog területén való ismereteinek hiányára való
hivatkozás. Ellenvéleményem szerint ez nem lehet mérvadó szempont, ahogy nem
mérvadó szempont egyetlen más jogi területen sem. Ignorantia juris non nocet.
A Bizottság véleménye
szerint a kérdés több olyan kérdést vont össze, amelyek külön-külön is megválaszolhatóak
lennének, valamint, hogy az állampolgárnak így nincs lehetősége
részkérdésenként véleményt nyilvánítani. Megállapítja, hogy a kérdés három
részkérdésből áll, amelyek önállóan is megválaszolhatóak, illetve adott esetben
azokra eltérő válasz is adható, következésképpen jelen formájában a kérdésre
egyértelmű válasz nem adható.
A magyar nyelvtan
szabályai szerint azonban a kérdésre egyértelmű “igen” válasz adható,
amennyiben a kérdezett a három részelem együttes megvalósulását óhajtja. Bármely,
ezzel ellenkező esetben pedig „nem” válasz adható. A kérdés igen-nem
válaszokkal teljes egészében megválaszolható.
Ugyanakkor a határozat a
hátrányos megkülönböztetés tilalmát is sérti. A Nemzeti Választási Bizottság a
14/2016 sz. határozatában a Magyarország Kormánya által benyújtott népszavazási
kezdeményezés kérdését hitelesíti.
Az illető kérdés így hangzott:
„Akarja-e, hogy az Európai Unió az Országgyűlés hozzájárulása nélkül is
előírhassa nem magyar állampolgárok Magyarországra történő kötelező betelepítését?”
Megállapítható, hogy a
kérdés sérti Magyarország Alaptörvénye 8. cikk (2). pontban előírtakat,
miszerint:
“(2) Országos népszavazás tárgya az Országgyűlés feladat-
és hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
A 14/2016 sz. határozatban szereplő
kérdés az Európai Unióra vonatkozott, tehát nyilvánvalóan nem a magyar
Országgyűlés feladat- és hatáskörébe tartozó kérdés volt, a legelemibb magyar
nyelvtani szabályok szerint. Ugyanakkor egyértelműen nemzetközi szerződésből
eredő kötelezettséget is sértett, amint az kiderült abból, hogy
kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen az Európai Unió,
folyó év júniusában, pontosan a kérdésben szereplő témakör miatt.
Mindezek ellenére a Nemzeti Választási
Bizottság alig 3 ellenszavazattal hitelesítette a kérdést.
A hátrányos megkülönböztetés tilalma
értelmében, az Európai Emberi Jogi Bíróság joggyakorlata szerint azonos vagy
összehasonlítható esetekben tilos bármilyen csoporthoz tartozás, így munkahelyi
viszony szerint is a hátrányos megkülönböztetés. Amennyiben a kormány által
kezdeményezett, egyértelműen és bizonyíthatóan jogszerűtlen népszavazási
kezdeményezést hitelesítette a Bizottság, úgy nekem is jogom van, mint
magánszemélynek, hogy az egyébként is törvényes népszavazási kezdeményezésemet
hitelesítse.
2017 július 31 .................................
Csatolmányok:
-Nemzeti Választási Bizottságnak a
91/2017 számú, Prof. dr. Patyi András elnök által aláírt határozata
-http://24.hu/kozelet/2017/06/13/kotelezettsegszegesi-eljaras-indul-magyarorszag-ellen-2/"
Kapcsolódó: A párizsi békediktátum semmissé nyilvánítása akár a hadiállapot visszaállításához is vezethet - elutasította a népszavazási kezdeményezésemet a Nemzeti Választási Bizottság (Ruszin Kárpátalja)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése