2014. október 31., péntek

Államalapítási kiskáté - A bukaresti Nicolae Titulescu egyetem nemzetközi jogi előadása

Sárdi K. Csaba, a bukaresti Nicolae Titulescu egyetem európai és nemzetközi jogi karának diákja mesél egy Facebook csevegés során az egyetemen oktatott témáról (a téma természetesen Székelyföld kapcsán merült fel, mint a disszertációs dolgozata egyik lehetséges témája):

Sárdi:  Téged mi érdekel egy új állam megalapításával kapcsolatosan?
Sárdi:  Megvan a népesség támogatása? Ha nincs, meg tudod szerezni? Vannak embereid, akikkel kormányt tudsz alakítani?
Sárdi:  ...
Sárdi:  Elsősorban kell terület, népesség és kormány. Ez az alapja.
Sárdi:  Az állami hatóságok szétválasztásának alapja, a törvényhozói, végrehajtói és igazságszolgáltatási hatóságra.
Sárdi:  Ez csak egy kis kezdet. Egy része azoknak a feltételeknek, amiket teljesíteni kell.
Sárdi:  Elég sok van. Elméletben, de gyakorlatban inkább akarat kell ennek megvalósításához. :)
Én:      De az alap akkor a népek önrendelkezési joga.
Én:      Nem?
Sárdi:  Egyértelmű. Én egy társadalmi akaratnak nevezném, amely támogatja a kormányzati állami intézményeket. A törvényhozóit, a végrehajtóit, és az igazságszolgáltatásit.
Sárdi:  Nem tudsz államot alapítani anélkül, hogy erre a népesség ne adná hozzájárulását, azok, akiket kormányozni akarsz. A kifejezésre juttatott hozzájárulásban nyilvánul meg egy nép önrendelkezése.
Sárdi:  Egy közösségi akarat, hogy egy területen belül egyesüljenek egy új állam megalapításának céljából.
Sárdi:  Nehéz dolog. Emberekre van szükséged, minden szakterületről, akik professzionális módon képesek dolgozni, és ezt az eszmét is magukénak vallják.
Sárdi:  Mert végül az állam egy EGYOLDALÚ akaratnyilvánítás keretén belül fog megszületni. És itt lehet számítani a román állami hatóságok erőszakos fellépésére.
Sárdi:  Ami csak meggyorsítja az újonnan született állam nemzetközi elfogadását.
Sárdi:  Én egyelőre a tananyag kezdetét vettem át, még tanulmányoznom kell, van ott még néhány feltétel, amit teljesíteni kell, mindenesetre gyanítom, hogy a magyar állam ezt a folyamatot támogatná, persze meg kell tartani az egészséges távolságot is. Vagy ha a Koszovó forgatókönyv, miért ne? Én még tudok néhány ilyent. :)
Sárdi:  ...
Én:      Kemény.
Én:      Nem haragszol meg, ha ezeket az elképzeléseket kiteszem a blogomra?
Én:      Forrásmegjelöléssel, ha kell.
Én:      A Jogi Egyetem hivatalos tananyaga.
Én:      :))
Sárdi:  Semmi baj.
Sárdi:  A Nicolae Titulescu egyetem.
Sárdi:  Ezt az autonómiát nem értem. Ez egy szimpátianyilvánítást jelentene, ezek továbbra is egy paplan alatt akarnak maradni.
Sárdi:  Még azt írja, hogy az új államnak tiszteletben kell tartania:
Sárdi:  1. Az ENSZ alapokmányt és a Helsiki Szerződést (1975), valamint a párizsi 1990-es Új Európáért Karta előírásait a jogállami szerveződésről, demokráciáról és az emberi jogok tiszteletben tartásáról.
Sárdi: 2. Garantálnia kell az etnikai és nemzeti csoportok, valamint kisebbségek jogait a CSCE (Helsinki Bizottság) keretében elfogadott kötelezettségekkel összhangban.
Sárdi: 3. Tiszteletben kell tartania az összes létező határokat, ezeket nem szabad módosítani, kizárólag békés úton és kölcsönös beleegyezéssel (ez egy alkotmányban vagy szerves törvényben leszögezett cikkely).
Sárdi: 4. nukleáris előírások betartása, regionális biztonság és stabilitás, ezzel kapcsolatosan az összes egyezményt át kell venni.
Sárdi: 5. Vállalja, hogy közös megegyezéssel, akár arbitrálással kezeli az összes vitát, az államok elválasztását és a regionális vitákat.
Sárdi:  Ezek mind új elemek egy állam elismerésének folyamatában.
Sárdi:  Amilyen eljárást Székelyföldnek követnie kell, az az elszakadás, vagyis az államok elválasztásának eljárása. Ezen belül egy állam egy része különálló állammá válik.
Sárdi:  Persze, leírhatod a nevem a blogodra, kemény lenne. :))
Sárdi:  Amint lesz egy kis időm, jobban el fogok mélyülni a témában.
Én:      Hát ha kiírom a neved, akkor készülj fel bizonyos látogatókra.
Én:      :))
Sárdi:  Nem baj, szeretettel várom őket.
Sárdi:  Ha már úgyis azt hiszik, demokráciában élnek, legalább hagyják szabadon elmondani a véleményem.
Én:      Meg is adom az ügyvédem elérhetőségét.
Én:      :))
Sárdi:  Ha szükségem lesz, elkérem... ha már ügyvédekről beszélünk, nekem úgy tetszik, ha tudok minden problémáról, ami felmerül.
Én:      És te hol is tanulsz pontosan?
Én:      Úgy értem, az intézmény neve.
Én:      Nem a címe érdekel.
Én:      :))
Sárdi: Nicolae Titulescu Egyetem, Bukarest
Sárdi: ...
Én:     Milyen kar?
Én:     Jogi?
Sárdi: Európai és Nemzetközi Jog.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése