2024. április 15., hétfő

Válaszolt az Építési és Közlekedési Minisztérium a lónyai Tisza híd ügyében - nem zárkóznak el, de...


Válaszolt az Építési és Közlekedési Minisztérium a lónyai Tisza híd ügyében a lónyai Mi Hazánk Mozgalom által benyújtott közérdekű bejelentésre, amelyet Fehérgyarmaton, a Tilki Attila parlamenti képviselő fogadóirodája előtti tüntetésen is alá lehetett írni, és a tüntetés után került benyújtásra.

A közérdekű bejelentésben tájékoztattam a közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt, hogy a lónyai Tisza híd nem Lónya önkormányzatához, hanem a magyar államhoz tartozik adminisztratív szempontból, ezért a híd megépítése nem lehet önkormányzati feladat, hanem állami feladat. Továbbá javaslatként megfogalmaztam, hogy akár az ukrán fasisztáknak nyújtandó támogatásokból is lehetne forrásokat elvonni, és abból megfinanszírozni ennek a hídnak az építését, mert erre van lakossági igény.

A bejelentésre az Építési és Közlekedési Minisztérium határidőben válaszolt, arról tájékoztattak, hogy a Lónya és Tiszamogyorós közötti Tisza-híd projekt előkészítettséggel nem rendelkezik, jelenleg nincs folyamatban tervezési munka, kormánydöntés sem született az előkészítési feladatok megkezdéséről. 

Ennek értelmében szükséges első lépésben tanulmányterv és környezeti hatásvizsgálati dokumentáció elkészítése a környezetvédelmi engedély megszerzésével, majd engedélyezési és kiviteli tervek készítése.

Az állami építési beruházások rendjéről szóló, 2023. november 8-án hatályba lépett 2023. évi LXIX. törvény új alapokra helyezte – többek között – a közlekedésfejlesztési beruházások megvalósítását is. Ennek megfelelően az állami építési beruházásokat a jogszabályokkal összhangban álló szakpolitikai-ágazati beruházási koncepció, ágazati beruházási tervek és az ezeken alapuló állami építési beruházási keretprogram alapján kell megvalósítani. 

A közútfejlesztési beruházási koncepció, valamint az ágazati beruházási terv alapján készülő keretprogram fogja tartalmazni a következő 10 évben megvalósítani tervezett fejlesztéseket. Az Ön által kért fejlesztés megvalósítása szakmailag támogatható, azonban forrás (és egyben így a tervezési fázis megkezdése) csak a keretprogram Kormány általi elfogadás után, az abban való szerepeltetés alapján biztosítható.    

Röviden, bele kell kerülnie, mint projekt, az állami építési beruházási keretprogramba, hogy az elkövetkező 10 évben megvalósítható legyen a lónyai Tisza híd is. 

Érdekesség, hogy pár éve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) már írt ki egy közbeszerzési pályázatot, amelynek nyertese, az Unitef-83 Zrt. lett volna a híd megtervezője. Azonban a NIF Zrt. mára megszűnt, feladatait az Építési és Beruházási Minisztérium vette át, és úgy tűnik, nincsenek meg a híd tervei sem, legalábbis a minisztérium nem tud róluk. 

Kapcsolódó:

TISZA-HÍD ÉPÜLHET LÓNYA ÉS TISZAMOGYORÓS KÖZÖTT (haromhatar.hu)

TÁJÉKOZTATÁS – A NIF ZRT. MEGSZŰNÉSÉRŐL ÉS FELADATELLÁTÁSÁNAK ÉPÍTÉSI ÉS BERUHÁZÁSI MINISZTÉRIUM ÁLTALI ÁTVÉTELÉRŐL (archivum.nif.hu)

A Mi hazánk a közlekedéspolitikáért felelős államtitkársághoz fordult a lónyai híd ügyében (ruszinkarpatalja.blogspot.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése