2021. február 19., péntek

Megsértődött Kozma Ákos, hogy megsürgettem, "gyorsan" el is utasította a panaszomat, amin már 7 hónapja kotolt

Kozma Ákos, a magyar ombundsman levélben tájékoztatott, hogy lezárta annak a panasznak a kivizsgálását, amelyet azért tettem, mert 2020 június 4-én tarthattam ugyan megemlékezést a trianoni rémdiktátum kapcsán, Lónyán a világháborús emlékműnél, viszont azon politikai véleményt nem nyilváníthattam ki az akkor éppen hatályos kormányrendeletek értelmében. 

Panaszomban az alkotmányos véleménnyilvánítási jogom megsértésének megállapítását kértem. 

Mivel a panasz kivizsgálására hét hónap alatt sem sikerült sort keríteni, telefonon kerestem többször az ombundsmani hivatalt, valamint a hivatalos e-mail címükre is küldtem közérdekű adatigénylést az ügy állásáról. 

Röviddel ez utóbbi levél után érkezett az ombundsman válasza, amelyben leszögezte, hogy magát a rendőrség intézkedését, amely csak megemlékezést engedélyezett, politikai véleménnyilvánítást nem, nem tudja vizsgálat tárgyává tenni, és megállapítja, hogy a panasz maguknak a jogszabályoknak a tartalmát tette kifogás tárgyává.

Ezzel kapcsolatosan kifejti, hogy álláspontja szerint az alkotmányossági teszt (a jogkorlátozás szükségesség, arányosság elve és egy más jog vagy alkotmányos érték érvényesülése) csak ún. "békeidőben" érvényes. Megállapítja, hogy a véleménnyilvánítás nem tartozik azok közé az alapvető jogok közé, amelyek nem korlátozhatóak veszélyhelyzetben. 

Tájékoztat, hogy értékelése szerint teljesült az az alapvető jelentőségű követelmény, hogy a gyülekezési tilalom elrendelésére valóban a humánjárvány megelőzése, kezelése, felszámolása, továbbá káros hatásainak megelőzése, illetve elhárítása céljából kerüljön sor sor, az adott veszély által indokolt intézkedésként.

Azzal kapcsolatosan, miszerint egyes rendezvényeken megengedett a részvétel, míg más, sok szempontból hasonló eseményeken, nevezetesen a politikai véleménynyilvánítás célját szolgáló gyűléseken nem, az ombundsman tájékoztat, hogy annak eldöntése, hogy az adott járványhelyzetben milyen köztéri (szabadtéri) tömegrendezvények megtartása milyen járványügyi kockázattal jár, már nem alkotmányossági kérdés, hanem az illetékes döntéshozó mérlegelési és felelősségi körébe tartozó közegészségügyi szakkérdés, ami nem tartozik az alapvető jogok biztosának hatáskörébe.  

Végül leszögezi, hogy az ombundsman vizsgálódásának nincsen határideje a törvény szerint, de mivel sürgettem, kénytelen lezárni az ügyet további "vizsgálódás" nélkül (szerk. megj.: több, mint hét hónapi ilyen "vizsgálódás" bőven elég, még sok is, szerintem). 






Kapcsolódó:

Van nekünk olyanunk is, hogy alapvető jogok biztosa. Hozzá fordulok, mert a kormány idióta rendeletben tiltja a véleménynyilvánítást közterületen (ruszinkarpatalja.blogspot.com)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése